terug

3 tips om met LinkedIn meer sales te genereren

Geschreven door Peter op 22-Aug-2012

Stel uzelf de vraag: “Hoe kan ik van waarde zijn en waarde toevoegen?”

Twitter, Facebook, Youtube en Google+ zijn allemaal valide platforms om uw bedrijf op te promoten. Volgens sommige 'social media experts' zijn het zelfs dé platforms om uw bedrijf op te promoten. Natuurlijk bieden de hiervoor genoemde social media websites interessante opties om uw bedrijf te promoten, maar er is nóg een social network dat nóg effectiever is wat betreft het genereren van leads en sales; LinkedIn.


Terwijl uw concurrenten hun tijd verdoen met het vergaren van 'likes' op hun Facebook pagina en het versturen van tientallen tweets per dag kunt u met verschillende tactieken klanten voor u winnen middels LinkedIn.


Hier volgen drie tips om uw LinkedIn profiel om te toveren tot een lead genererende machine:


1. Call to action / CTA

Geef niet alleen uw naam en uw titel weer in de headline op uw profiel. Vertel uw netwerk wie u geholpen heeft en hoe. Leg de voordelen uit die u kunt leveren omdat juist dát hetgeen is wat duidelijk weergeeft wie u bent en wat u doet. Niet een titel.

Vervolgens schrijft u een duidelijke, maar beknopte ‘Call to action’ in de Summary (samenvatting). Hier vertelt u aan uw netwerk welke actie u ze wilt laten ondernemen. Het kan gaan om het plegen van een telefoontje, het sturen van een e-mail of simpelweg het bezoeken van uw website. Zelfs een eenvoudige zin als “Voor het eerst een persbericht schrijven? Klik hier!” volstaat. U kunt namelijk niet verwachten dat men zomaar de telefoon oppakt of u een e-mail stuurt. U zult daar om moeten vragen.


2. Creëer een markt gerelateerde LinkedIn groep

Een LinkedIn groep starten is een van de meest effectieve manieren om uw netwerk enthousiast en betrokken te krijgen over een specifiek onderwerp. Dit allemaal terwijl u meer traffic naar uw website leidt en uw sales positief beïnvloed.

Hier zijn vijf lessen die u mee kunt nemen bij het maken van uw eigen groep:

  • Identificeer de groep die u wilt maken en geef het een naam die duidelijk communiceert wat het onderwerp is.
  • Rijk uit naar mensen met veel connecties binnen de markt waar u de groep voor heeft aangemaakt. Laat hen weten dat u een groep bent gestart en dat u hun expertise goed kan gebruiken.
  • Bedenk iets speciaals om de experts betrokken te krijgen en te houden. Al is het maar een simpele bedankkaart per post. U zou de experts ook kunnen vragen om de link van de groep te plaatsen via hun sociale netwerken om meer mensen betrokken te krijgen bij de LinkedIn groep.
  • Blijf constant en met enige regelmaat waarde aan de groep toevoegen door bijvoorbeeld webinars te organiseren of netwerkdagen.
  • Biedt kortingen aan bij afname van uw dienst of product voor hen die lid zijn van de groep.


3. Wees actief op de Q&A van LinkedIn

Het maakt niet uit op welke markt u actief bent, strategisch deelnemen aan de Q&A van LinkedIn kan nog een zeer effectieve manier zijn om u sterker te grondvesten op de markt.

De Q&A afdeling is een plek waar gebruikers vragen kunnen plaatsen die anderen uit het netwerk weer kunnen beantwoorden. Dit is een goed moment om uw kennis te demonstreren en u kunt lichtelijk, héél lichtelijk trachten uw bedrijf hierbij te hypen. Wees een hulpbron voor hen die een vraag heeft zonder dat u uw bedrijf, service of product de nadruk geeft.

Hier zijn drie tips die u in uw achterhoofd houdt bij het beantwoorden van vragen op LinkedIn:

  • Zoek een vraag waar u zeker van weet dat u het juiste antwoord heeft.
  • Klik op ‘reply privately’ om de persoon die de vraag heeft gesteld te laten weten dat u antwoord op de vraag heeft gegeven. Het kan zijn dat er meerdere antwoorden zijn gegeven en op deze manier trekt u de aandacht naar uw antwoord.
  • Vertel de persoon dat je bereid bent meer uit te leggen over het onderwerp via de telefoon om zo het probleem nóg beter op te kunnen lossen. Biedt meer oplossingen of tips aan. Aan het einde van het telefoongesprek kunt u nog meer aanbieden tegen het normale tarief als er meer hulp benodigd is.


Om LinkedIn zo goed mogelijk in te kunnen zetten, stel uzelf de vraag: “Hoe kan ik van waarde zijn en waarde toevoegen?”



Lezers van deze column interesseren zich ook in: