terug

7 manieren om geld te besparen als startup

Geschreven door Peter op 24-Aug-2012

Het uit handen geven van werk zoals webdesign en copywriting kunnen een enorm positieve impact hebben op uw workflow.

Een extra uitgave hier, een extra kantoorartikel daar. De cijfers lopen aardig hoog op. Hier volgen een aantal tips afkomstig van jonge ondernemers om op eenvoudige wijze geld te besparen als startende ondernemer.


Vergeet informatieve producten

Dit is een onderwerp dat niet veel wordt aangebroken. Dat komt met name omdat de meeste ondernemingen geld verdienen met het verkopen van informatieve producten. Het probleem zit hem in het aankopen van e-books en cursussen etcetera, maar geen tijd investeren in het implementeren van de informatie. Geef geen geld uit aan informatie, maar spaar het geld of investeer het in talent dat uw onderneming in de lift zal helpen.


Controleer uw abonnementen

Controleer uw rekening op automatische incasso's van services die u eigenlijk niet meer gebruikt of waar u op kunt besparen. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoonrekening, overige domeinnamen waar u al tijden niks meer mee doet en andere diensten die u kunt schrappen of waar u op kunt minderen.


Recycle verpakkingsmateriaal

Veel bedrijven die producten per post opsturen naar klanten investeren in de aanschaf van dozen om de producten te vervoeren. Gebruik verpakkingsmateriaal van producten verzonden naar u of haal bij de plaatselijke supermarkt oude dozen uit het oud papier om uw producten te vervoeren naar uw klanten.


Vergelijk verzekeringen

Het is noodzakelijk sommige verzekeringen af te sluiten als ondernemer. Zo zijn een aansprakelijkheidssverzekering en een rechtsbijstandsverzekering erg handig, maar waar gaat u deze afsluiten? Vergelijken bij meerdere verzekeringsmaatschappijen is aan te raden om zo een goede balans tussen goede dekking en een lage premie te realiseren. Verzekeringsmaatschappijen als Univé, FBTO en OHRA kunnen u ongetwijfeld van dienst zijn.


Onderhandel over absoluut álles

Prijzen van B2B producten zijn vaak altijd te bespreken. Er valt altijd wel wat te onderhandelen. Overal waar u op kunt besparen is mooi meegenomen en als u alles bij elkaar optelt kunt u op een flinke besparing rekenen. Zorg ervoor dat u op élke transactie íets bespaart. Zo kunt u uw zuur verdiende omzet elders uitgeven.


Probeer outsourcing

Het uit handen geven van werk zoals webdesign en copywriting kunnen een enorm positieve impact hebben op uw workflow. U kunt processen beter sturen en u heeft duidelijk zicht op het werk dat nog moet gebeuren en wanneer het af is. Bedrijven als Bauernhof Group en iXperience kunnen u daar enorm goed bij helpen. Zo heeft Bauernhof Group de website voor MKB Persbericht gerealiseerd en heeft iXperience het gehele systeem voor ticketapplicatie Ticketboss.nl gerealiseerd.


Gebruik gemeenschappelijke werkplekken

Wanneer u werkt in een 'social office' kunt u samen met andere ondernemers werken in dezelfde ruimte. Ieder gefocust op het eigen bedrijf, maar het werkt motiverend door een ieder aan de gang te zien. Anderen resultaat zien boeken en feedback krijgen van ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten. De start van het bedrijf, dezelfde problemen met de klanten of het bereiken van de klanten. U kunt alles met een concullega bespreken en relativeren. Zo kunt u leren van elkaars fouten en initiatieven. Bovendien kost een dergelijke flexwerkplek vanaf 100 euro per maand. Denk aan het Groningse Launch Café of aan het Haagse Nomadz.




Lezers van deze column interesseren zich ook in: