terug

Mist u deze 3 belangrijke verkoopstrategieën?

Geschreven door Roel Boer op 15-Aug-2012

Verkopen is de hartslag van elke onderneming, want zonder verkopen krijgt u geen klanten.

Verkopen is de hartslag van elke onderneming, want zonder verkopen krijgt u geen klanten. En zonder klanten kunt u niet bestaan. Hoe invulling wordt gegeven aan de term ‘klant’ is afhankelijk van uw doelgroep en uw niche, maar in de breedste zin van het woord kan uw onderneming niet zonder klanten blijven bestaan.


Wat houdt dat in voor uw onderneming als u minder verkoopt en groeit?

U zult dan naar een ander kanaal over moeten stappen. Uw huidige manier van werken werkt blijkbaar niet dusdanig dat u er de vruchten van kunt plukken. Door over te stappen op een ander verkoopkanaal zou u uw onderneming maar zo de verfrissing kunnen geven die het nodig heeft. Hieronder volgen 3 strategieën die u toe kunt passen op zowel uzelf als uw onderneming.


Focus

Focus op een bepaald type consument (of bedrijf voor B2B). Bijvoorbeeld: Zet een campagne op en ga achter advocatenkantoren aan of bedenk wat scholen nodig zouden hebben. Wellicht bent u beter af door u te focussen op kleinschalige fabrikanten. Des te beter uw focus is, des te beter uw boodschap aankomt.


U kunt uw focus ook richten op de beslissing nemers, de knoop doorhakkers. Dompel uzelf onder in een netwerk van HR managers en neem contact met ze op. Des te beter uw focus is, des te sterker uw boodschap.


Tot slot, richt uw focus op een van uw producten. In plaats van het verkopen en aanbieden van het totale pakket richt u uw focus op slechts een van de producten. Wat is het waarde voorstel? Hoe helpt het bedrijven? Welke problemen kaart het aan?


Stoppen met ‘zomaar’ communiceren

In plaats van het opbellen van een klant om gewoon even te kijken hoe het gaat, geef enige aanvulling of waarde mee in het gesprek. Niet bellen om het bellen, maar bellen om van waarde te zijn. Uw klanten zullen reageren wanneer u de klant duidelijk weet te maken dat u de persoon bent die ze kan helpen wanneer een probleem zich voordoet.


Vooraf uw gesprekken beter plannen

Wanneer u weet met wie u gaat bellen en weet welke rol deze persoon speelt in het bedrijf. Dan kunt u hier op inspelen. Wanneer u met beslissingnemers belt, maak dan aannames. Neem aan dat ze vergelijkbare doelstellingen hebben en ook met vergelijkbare problemen te maken krijgen als uw bestaande klanten. Bijvoorbeeld: De meeste marketeers van vandaag de dag denken dat het uitoefenen van druk in betere leads resulteren of om hun enorme kosten te rechtvaardigen.


Wanneer u actief verkoopt aan een bepaalde markt, dompel uzelf onder in de markt. Sluit u aan bij hun verenigingen, woon hun vergaderingen bij, schrijf u in voor hun nieuwsbrieven en spit door hun websites heen. Een andere erg lucratieve wijze van netwerken en informatie inwinnen is het volgen van de diverse LinkedIN Groups. Zo kunt u groepen vinden die zich focussen op een bepaalde markt en op bepaalde banen.



Lezers van deze column interesseren zich ook in: